اگر افسرده نیستید نخوانید!

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

افسردگی رایج ترین اختلال روانی است و اخیرا به شدت رو به افزایش است. احساس افسردگی معمولا به عنوان اندوه شناخته می‌شود و میتواند به دنبال هر رویداد ناخوشایندی حاصل شود. غم ناشی از مرگ عزیزان یا پایان یک رابطه محبت آمیز منجر به نوعی افسردگی میشود که داغدیدگی یا سوگ نام دارد. Dsm یک دوره ی افسردگی اساسی را بر اساس حضور حداقل 5 مورد از 9 مورد زیر، حداقل به مدت 2 هفته تعریف می کند:

1-خلق افسرده

2-از بین رفتن علاقه و فقدان لذت در تقریباً همه فعالیت ها

3-کاهش یا افزایش چشمگیر وزن، یا کاهش و افزایش اشتها

4-بی قراری فیزیکی

5-خستگی یا فقدان انرژی

6-احساس بی ارزشی یا احساس گناه شدید

7-کاهش توانایی برای تفکر و تمرکز و دودلی

8-بی خوابی یا پرخوابی تقریبا در همه روزها

9-افکار عود کننده مربوط به مرگ، داشتن افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی.

نشانه های شناختی افسردگی

از دیدگاه آرون بک نشانه های شناختی افسردگی را میتوان در سه حوزه دسته بندی کرد: 1- نظر منفی نسبت به خود شامل عزت نفس پایین، احساس های شکست، حقارت و بی کفایتی. و به دنبال این ها سرزنش کردن خود و احساس گناه. 2- نظر منفی نسبت به آینده، شامل اعتقادات بدبینانه و ناامیدانه نسبت به آینده 3- نظر منفی نسبت به دیگران.

نشانه های انگیزشی افراد افسرده

به نظر می آید افراد افسرده انگیزه ای برای عمل ندارند و یا اگر داشته باشند نمی توانند انگیزه هایشان را به عمل تبدیل کنند. افراد افسرده ممکن است روزها پشت سر هم بی حرکت بنشینند. در حالت های شدیدتر به عدم شروع واکنش از سوی فرد افسرده “فلج ارادی” می گویند.

نشانه های فیزیولوژیکی افسردگی

در صورت شدید بودن افسردگی، تمام لذات زیستی و روانی که زندگی را باارزش می سازند از بین می روند. از دست دادن اشتها در بین افراد افسرده رایج است. در افسردگی متوسط و شدید از دست دادن وزن رخ می دهد. ولی در افسردگی خفیف گاهی افزایش وزن دیده می‌شود. اختلال خواب نیز شایع است. افراد افسرده ممکن است میل جنسی را نیز از دست بدهند. مشکلات نعوظی در مردان و فقدان برانگیختگی درزنان، عوارض جانبی رایج افسردگی هستند. افراد افسرده نگرانی مفرطی در مورد سلامتی خود دارند. و علاوه بر این ممکن است در برابر بیماری های جسمی آسیب پذیرتر باشند. در افسردگی حاد، ممکن است کندی روانی-حرکتی وجود داشته باشد که طی آن حرکات کند و آهسته می شوند. و بیمار بیش از اندازه آهسته راه می‌رود و آهسته صحبت میکند. برخی از انواع مختلف افسردگی عبارتند از: افسردگی اساسی یا یک قطبی، افسردگی بعد از زایمان، افسردگی فصلی، افسردگی مضاعف، افسردگی درون زاد و برون زاد.

پیشگیری و درمان افسردگی با روش های ساده

اکنون ما در زیر به مطالبی برای پیشگیری و درمان افسردگی می پردازیم. برخی از راه هایی که حتی به فکرتان هم خطور نمی کند که چقدر می توانند برای افسردگی موثر باشند.

الف) مصرف موادی که ویتامین D دارند

اخیراً پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که مصرف موادی که ویتامین D دارند برای پیشگیری و درمان افسردگی بسیار مفید می باشند. حتی امروزه در کشورهایی که مردمشان کمتر در معرض نور آفتاب قرار می گیرند دولت ها برای کاهش افسردگی مصرف مکمل ها یا غذاهای سرشار از این ویتامین را رواج میدهند. از جمله این مواد گردو و بادام می باشند.

ب) خوراکی هایی که دارای مس هستند

افسردگی فصلی افسردگی ای است که در فصل زمستان شایع می شود. معمولا این افسردگی از آبان ماه شروع می شود و تا 5 ماه به طول می انجامد. این افسردگی بیشتر زنان را درگیر خود می کند. افسردگی فصلی تحت هورمونی به نام ملاتونین است که از غده صنوبری (پینه آل) ترشح می شود. موادی که دارای مس هستند مثل گردو بر فعالیت بهتر ملاتونین و ترشح هر چه بهتر آن کمک کرده و در پیشگیری و درمان این افسردگی نقش مهمی دارد.

ج) رهایی از افکار منفی و استرس

در متن بالا اشاره کردیم که افکار شناختی افراد افسرده خود، آینده و دیگران را در برمی گیرد. در واقع افراد افسرده و مضطرب افکار مسموم خود را در همه جا پخش می کنند. هرچه سریعتر تلاش کنید که از این افکار مزاحم و استرس زا خلاص شوید. اگر کسی را با این افکار می شناسید برای تغییر و کمک به او گامی هرچند کوچک بردارید. برای مثال اگر همسر یا فرزند شما نشانه های افسردگی را دارد جدای از کمک های روانی و اجتماعی، می توانید در غذاها و میان وعده هایشان گردو یا بادام اضافه کنید. توصیه می کنیم از شادی های کوچک زندگی لذت ببرید. لباس های رنگی بپوشید. چای های معطر و طبیعی بنوشید. ماکارونی و نوشابه را فراموش کنید و در کنار چای خود نبات زنجبیلی مصرف نمایید. همواره به خاطر داشته باشید که شاد بودن و شاد زیستن یک انتخاب است.

ه) مصرف روزانه 4 عدد بادام!

در متن بالا گفتیم افرادی که دچار افسردگی هستند از فقدان لذت جنسی رنج می برند. برای کمک به این افراد بادام بهتر از هر قرص دیگری عمل می کند. این هدیه ای فوق العاده برای همسر افسرده تان می باشد. بادام منبعی از ویتامین ها برای تقویت میل جنسی اقایان و خانم هاست.

د) مصرف روغن حیوانی به جای روغن های مصنوعی

روغن حیوانی از طبیعی ترین و پرخاصیت ترین روغن ها می باشد. این روغن مضرات و عوارض نامطلوب روغن های مصنوعی را ندارد. روغن حیوانی سرشار از انواع ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد. عطر و طعم فوق‌العاده این روغن به خودی خود برای آرامش و حسی ناب کافی است!

نتیجه گیری

دوستان گلم! این نکته را هم در نظر داشته باشید که بعضی وقتها افراد یا دوستانی هستند که ما آنها را بسیار شاد و سالم می بینیم. در صورتی که از درون و افسردگی پنهان در رفتار آن ها بی خبر هستیم. از جمله این افراد کسانی هستند که دست به خودکشی می زنند در حالی که در ذهن ما و شما آنها از شادترین افراد جهان بوده اند. اندکی بیشتر مراقب فرزندان، نوجوانان، همسران، افراد استرسی، داغ دیده، و زنانی که تازه زایمان کرده اند باشیم. به امید دنیایی پر از عشق.

همچنین خواندن این مقاله می تواند مطالبی مفید به شما ارائه دهد: آیا می توان با خوردن بادام از دیابت مصون ماند؟

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت جدیدترین مقالات ثبت نام کنید

هر هفته آخرین مقاله های سایت را در صندوق ورودی خود داشته باشید