دور کدام روغن ها را باید برای همیشه خط بکشیم!

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
جایگزین روغن

استفاده از روغن ها جزو لاینفک زندگی ما گشته است. ما برای تهیه انواع غذاها، کیک‌ها، سوپ ها، سالادها و … از روغن های مختلف استفاده می‌کنیم. مطمئنا اگر سری به آشپزخانه خود بزنید و با دقت بنگرید شاهد انواع روغن های مختلف میشود که هرکدام را برای مصارف مختلف خریداری کرده‌اید. امروزه تبلیغات زیادی در مورد انواع روغن ها صورت می‌گیرد که هرکدام از این تبلیغات بر این باورند که روغن سالم را تبلیغ می‌کنند. اما بهتر است بدانیم که هیچ چیزی برای انسان و جسمش بهتر و سالم تر از آنچه که از مادرمان طبیعت گرفته شده باشد نیست. قرن جدید به گونه‌ای انسان را به مواد صنعتی معتاد میکند که مصرف مواد طبیعی برای برخی به شدت ترسناک و سخت می‌باشد.

اما هرگز برای بازگشت به طبیعت دیرنیست!

از امروز هم خود را به طبیعت بسپارید و کودکان خود را از همین پایه و اساس رشد طبیعی بار بیاورید و تربیت کنید. کودکان خود را به روغن ها و چربی های غیر طبیعی معتاد نکنید! زیرا بدن کودک به این گونه چربی ها خو میگیرد و عوارض آن در کوتاه مدت و بلند مدت گریبان گیر او خواهد شد.

حال به سوال اصلی این مقاله برمیگردیم. کدام روغن ها را کنار بگذاریم؟ و مهمتر این که کدام روغن ها را جایگزین کنیم؟

پاسخ سوال اول بسیار واضح می‌باشد. شما میتوانید هرگونه روغن که صنعتی باشد را کنار بگذارید. این روغن ها به وفور در بازار یافت می‌شوند که اکثر مادران به خوبی آن ها را میشناسند. برای مثال از بین روغن‌هایی که باید مصرف آن را کنار بگذارید کره های مصنوعی (صنعتی) می‌باشند. این ها جزو بدترین روغن ها می‌باشند.

از دیگر روغن هایی که باید مصرف آنها را کنار بگذارید و برای همیشه آن ها را حذف کنید چربی های ترانس می‌باشد. این چربی ها نه تنها باعث افزایش وزن می‌شوند بلکه چربی را از قسمت های مختلف بدن به شکم و پهلو منتقل میکنند. چربی های ترانس در فرآیند هیدوژن کردن روغن و تولید روغن های جامد به وجود می آیند. این روغن ها چربی دور شکم را بیشتر می‌کنند و باعث انتقال چربی سایر بافت ها و تجمع آنها در محدوده شکم می‌شود. چربی های ترانس معمولاً در مواد غذایی مانند کره های مصنوعی، روغن جامد، شیرینی‌جات، بیسکوئیت، کلوچه، غذاهای سرخ شده و غذاهای نیمه آماده به میزان زیادی یافت می‌شوند.

بهتر است کره طبیعی را جایگزین کره های مصنوعی کنید

همچنین از دیگر روغن‌های طبیعی میتوان به روغن حیوانی اشاره کرد. روغن حیوانی درواقع برای شما هم روغن و هم پروتئین می‌باشد. این روغن بسیار سودمند و به صرفه می‌باشد. نکته‌ای که باید درباره روغن حیوانی بدانید این است که برای اطمینان از طبیعی بودن آن عطر و بوی آن یاری دهنده شماست. راه حل بهتر این که خود به راحتی میتوانید این روغن را در منزل تهیه کنید. و در انواع پخت و پز، تهیه انواع کیک، پیتزا، سالاد و … استفاده کنید.

روغن های پنهان را فراموش نکنید

بادام، بادام زمینی، فندق، گردو و بادام هندی همگی حاوی مقادیر زیادی از چربی های اشباع نشده هستند. آجیل و دانه ها نیز، پروتئین و فیبر به وعده غذایی شما می افزایند. این دانه ها به شما کمک می‌کنند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. جالب است بدانید که مصرف بادام جلوی اشتهای شما برای مصرف نان و برنج را می‌گیرد. مصرف نان و برنج عامل اصلی برای چاقی های شکم و پهلو می‌باشد.

روغن زیتون را فراموش نکنید

روغن زیتون سرشار از چربی اشباع نشده و سالم است. زیتون نسبت به دیگر میان وعده ها کالری پایین تری دارد. بنابراین با مصرف روغن زیتون با اطمینان دوز روزانه خود را از چربی های خوب و مفید بدون افزایش مقدار کالری دریافت کنید. آواکادو میوه ی سبز غنی از چربی های سالم است. این میوه را تقریبا می‌توان به همه مواد غذایی از جمله ساندویچ، سالاد، آبلیمو، سالسا و سوپ اضافه کرد.
آواکادو سرشار از فیبر است و بعد از غذا خوردن شما احساس سیری بیشتری خواهید کرد.

به امگا 3 معتاد شوید!

مگا 3 یکی از بهترین روغن ها برای ما می‌باشد. چنین به نظر می‌رسد که امگا 3 یک اثر متوازن کننده بر روی ضربان قلب داشته باشد. چندین منبع مهم امگا 3 ماهی، گرو، پروتئین و سویا می‌باشد. امگا 3 گردو موجب تقویت هوش میگردد. اگر شما نمیتوانید یا دوست ندارید که ماهی مصرف کنید بهترین جایگزین آن برای شما گردو می‌باشد. میزان امگا 3 موجود در گردو با ماهی برابری می‌کند. امگا 3 موجب تقویت استخوان ها و افزایش کارایی مغز می‌‌شود. بهتر است بدانید که عوارض کمبود امگا 3 در بدن به صورت زیر می‌باشد:
کاهش حافظه
کاهش یادگیری و تمرکز در کودکان
اختلال بینایی و تشنگی بیش از حد
و…

خامه را از صبحانه‌ خود حذف کنید

خامه سرشار از چربی است و اگر آن را در صبح مصرف کنید باعث افزایش کلسترول می‌شود و احتمال ابتلا به کبد چرب را بالا می برد. اگر آن را مصرف می‌کنید حداقل با نان سبوس دار مصرف کنید تا عوارض آن کمتر شود.
یادتان باشد بادام یکی از منابع خوب امگا 3 می‌باشد. بهتر است روزانه 7 تا 14 عدد بادام مصرف شود. طبق تحقیقات اگر هر شخص روزانه 10 الی 15 مغز بادام را به همراه 3 تا 5 عدد خرما بخورد در تمام عمر از ساییدگی استخوان و آرتروز در امان خواهد بود.

امگا 3 بهترین روغن برای مادران باردار می‌باشد

امگا 3 برای تشکیل سیستم عصبی چشم و مغز جنین بسیار ضروری و مهم می‌باشد. همچنین سبب بهبود خلق و خوی مادران و تقویت سیستم ایمنی آن‌ها بعد از زایمان می‌گردد.
اگر افسردگی بعد از زایمان دارید به مصرف امگا 3 روی آورید. از بین روغن‌های گفته شده بهترین آنها برای انتخاب، روغن حیوانی، روغن زیتون و روغن‌های گیاهی می‌باشد.

روغن حیوانی گزینه ای مناسب برای پخت و پز می‌باشد

اگر شما طبعی سرد دارید این روغن بهترین روغن برای لاغر شدن شکم و پهلویتان می‌باشد.
طبق مطالعات افرادی که طبع سرد دارند با روغن حیوانی می‌توانند وزن خود را کنترل کرده و از چربی های شکمی در امان باشند. برای کودکان خود نیز روغن حیوانی را جایگزین کره های مصنوعی کنید. کره های مصنوعی جز بیماری قلبی عروقی چیزی عاید شما و کودکتان نمی‌کند. روغن هایی مثل روغن زیتون، بادام، فندق و تخمه آفتابگردان و همچنین کنجد بهترین و پر ویتامین ترین روغن ها برای زنان می‌باشد. این روغن ها از ایجاد کیست سینه جلوگیری به عمل می‌آورد. برای مردان نیز یکی از بهترین روغن ها، روغن دانه های کتان می‌باشد. اگر این روغن روزانه سه بار مصرف شود از بزرگ شدن پروستات در مردان جلوگیری می‌کند.

برای خانمهایی که به دنبال زیبایی می‌گردند مصرف گردو (مغز گردو) و روغن نارگیل را پیشنهاد میکنیم. روغن نارگیل را به جای کرم در شب میتوانید استفاده کنید. این روغن از ایجاد چین و چروک استفاده می‌کند. همچنین خانم های عزیز از مصرف روغن ویتامین E غافل نشوید. اگر آن را مستقیما بر روی ناخن های خود بمالید، ناخن هایتان را هیدراته و سالم نگه می‌دارید. با این کار از شکنندگی آنها جلوگیری می‌کنید.

برای سرخ کردن کدام روغن مناسب‌تر است

برای سرخ کردن از بین روغن‌ها، روغن کنجد بسیار مناسب است. زیرا برای فرآیند سرخ کردن غذا ما به حرارت زیاد نیازمندیم. این روغن در برابر این حرارت مقاوم است. برای سالاد روغن زیتون مناسب تر است. هرگز از روغن زیتون در حرارت بالا استفاده نکنید زیرا به علت لطیف بودن آن همانند روغن حیوانی زود میسوزد. بهتر است آن را روی غذای پخته شده (مثلا چلو) بریزید تا حرارت زیاد از حد نبیند.

برای مادران شیرده نیز بهترین روغن، روغن موجود در شنبلیله می‌باشد. تحقیقات نشان داده است که 24 تا 72 ساعت پس از مصرف شنبلیله، شیر مادر تا 500 درصد بیشتر می‌شود. توصیه میشود که روزانه 3 مرتبه و حداقل 500 میلی گرم تخم شنبلیله مصرف شود.

نکته‌ای برای خوانندگان عزیز

در مقاله‌ی بالا انواعی از روغن های مضر و مفید به شما معرفی شد.
سعی ما در این مقاله بر این بود که در این مقاله روغن های مفید را بیشتر معرفی کنیم. زیرا این روغن ها را باید بیشتر شناخت و آن ها را بیشتر در زندگی خود جای دهیم.
در مقاله بالا ما همچنین سعی کردیم برای مصارف مختلف و افراد مختلف روغن های مفید را مثال بزنیم.

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت جدیدترین مقالات ثبت نام کنید

هر هفته آخرین مقاله های سایت را در صندوق ورودی خود داشته باشید