سلامتی

راز تغذیه‌ای ورزشکاران موفق!

آیا میدانید ورزشکاران موفق در برنامه غذایی خود چه موادی را مصرف می کنند؟ موفقیت در هر کاری رموز خود را دارد. امروزه بهترین اصول برای موفقیت در هر کاری و در هر زمینه ای آشنایی با اصول علمی در آن زمینه و با کارگیری آنها می‌باشد. تلاش به تنهایی برای موفقیت شاید لازم باشد اما کافی نمیباشد. تلاش باید با قواعد و قوانین علمی همراه شود. اصول علمی و عقلانی در هر کاری موفقیت را تضمین کرده و موفقیت پایداری به همراه دارد. ورزش کردن و تناسب وزن از جمله کارهای حرفه ای و اساسی است که نیاز به تلاش وافر دارد. اما اگر تلاش های ما در ورزش کردن بر اساس اصول علم تجربی باشد ورزش کردن ما نتایج زیباتر و ماندگارتری به همراه خواهد داشت. بر طبق تحقیقات تجربی ورزشکاران وقتی که مواد قندی مناسبی مصرف می کنند به نتایج بهتری نسبت به دیگر ورزشکاران دست می یابند. زیرا سوخت اصلی سلول های بدن گلوکز (قند) می‌باشد. گلوکز خیلی سریع در بدن برای سلول ها انرژی تولید میکند. گلوکز زودتر از پروتئین و چربی در بدن سلول ها را به فعالیت وا میدارد و در جهت قوی شدن و فعال شدن آنها فعالیت میکند.

چند اصول علمی برای ورزشکاران:

اکنون چند اصول علمی را برای ورزشکاران شرح میدهیم. شما با دانستن این اصول علمی راه موفق شدن در ورزش را می آموزید.

۱) مواد قندی طبیعی؛ ورزشکاران حرفه‌ای

همانطور که اشاره کردیم قند سوخت اصلی بدن ماست. ورزشکارانی که به ورزش های استقامتی و هوازی مانند فوتبال، شنا، دو میدانی و غیره می‌پردازند باید مواد قندی مناسب و قوی بیشتری مصرف کنند. طبق تحقیقات انجام شده این افراد نیازشان به مصرف مواد قندی طبیعی بیشتر است. استفاده از نبات به خصوص نبات زنجبیلی که خاصیت گرمابخشی دارد برای ورزشکاران حرفه‌ای توصیه میگردد.

۲) عسل تقویت کننده ی عضلات و ماهیچه های خسته و ضعیف

ورزشکاران باید بدانند که کار کردن با عضلات خسته همانند کار کردن با عضلات ضعیف می‌باشد. ورزش کردن و فعالیت با عضلات ضعیف و خسته نه تنها سود بخش نمی باشد. بلکه برای عضلات اثرات سوءی نیز دارد. بعد از هر فعالیت و ورزش سنگین برای تسکین و تغذیه عضلات عسل یکی از بهترین مواد است. عسل ضعف های عضلانی را بهبود می‌بخشد و خستگی های ماهیچه ای را برطرف می سازد.

۳) ورزشکاران مسن مواد غذایی قوی را جایگزین مواد بی ارزش کنند.

قطعا ورزش و فعالیت های سنگین در میانسالی با محدودیت هایی همراه خواهد بود. هرچند ورزش در همه ی سنین مفید و ضامن سلامتی است. اما در میانسالی به خاطر تحلیل ماهیچه ها و عضلات این کار باید با احتیاط و مصرف مواد غذایی قویتر صورت گیرد. موادی سرشار از کلسیم، پتاسیم و ویتامین D که محافظ استخوان ها و عضلات می‌باشند برای ورزشکاران در این سن واجب و ضروری می‌باشد. همواره بیاد داشته باشید که عضلات و ماهیچه ها برای کارکرد سالم و طبیعی به ویتامین ها نیازمندند و این نیازمندی در سالمندی و به خصوص در سالمندان ورزشکار بیشتر و واجب‌تر است. در سنین بالا احتمال افزایش فشار خون و دیابت بیشتر می‌شود. توصیه به سالمندان و به خصوص ورزشکاران سالمند این است که فقط مواد قندی طبیعی مثل عسل و نبات های سالم را جایگزین قند های مصنوعی سازند. دردهای عضلانی و ماهیچه ای در سالمندان بسیار شایع است. برای تسکین این دردها نبات زنجبیلی که خواص گرما بخشی دارد توصیه می‌شود.

۴) زنان ورزشکار نیازمند مواد غذایی ویژه

تأثیر ورزش های سنگین بر زنان گاهی به شدت اثر سوء دارد. یکی از تأثیرات ورزش سنگین بر زنان قطع عادت ماهانه می‌باشد. تغذیه ورزشکاران زن باید باید قویتر و مناسبتر از بقیه باشد. و از مواد قندی و پروتئینی مناسب‌تری استفاده کنند. پوست زنان ورزشکار بخاطر کمبود آب و چربی ممکن است دچار چروک، پیری زودرس و خشکی شود. مصرف بادام و عسل میتواند جلوی آسیب های پوستی را در زنان ورزشکار بگیرد.

مطالب گفته شده نه تنها برای کسانی که با ورزش های سنگین سر و کار دارند بلکه برای همه ی ورزشکاران مفید و کارآمد می‌باشد. تمام ورزشکاران در همه سنین این نکات را بخاطر بسپارید و به کار گیرید تا همواره از ورزش بهره بیشتری بجویید و دچار آسیب نگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *