چرا سلول های ما از امگا 3 خوششون میاد! (امگا 3 برای چه کسانی واجب است)

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
فواید و خواص امگا 3

از بین انواع روغن‌ها میتوان گفت که امگا 3 بهترین و بی ضرر ترین چربی است. امگا 3 در انواع خاصی از غذاها، غلات، دانه‌ها، آجیل ها و گوشت ها موجود می‌باشد.
قبل از هرچیز چندین منابع مهم و آشنا از این اسید چرب مفید را بشناسید. از بین گوشت ها، ماهی؛ از بین مغز ها بادام و گردو؛ و از بین سبزیجات کلم بروکلی را به خاطر بسپارید. این ها برای سلامتی و تناسب اندام شما بهترین ها هستند. همچنین منبع غنی از امگا 3 می‌باشند.

درباره ی گردو جالب است بدانید که اگر شما ماهی را نمی‌پسندید یا به هر دلیلی نمی‌توانید ماهی بخورید، گردو بهترین و کاملترین جایگزین آن است. میزان امگا 3 موجود در گردو با میزان این ماده در ماهی برابری می‌کند. مادران عزیز اگر کودک شما به هر دلیلی از خوردن ماهی اجتناب می‌کند او را وادار به خوردن آن نکنید! بلکه سعی کنید گردو را جایگزین آن کنید و از این طریق نیاز بدن کودک خود را به امگا 3 برآورده سازید.

اینک به این سوال که چه کسانی واجب است امگا 3 مصرف کنند می‌پردازیم.

اولا باید گفت همه ما به امگا 3 نیازمندیم. بدون استثنا همه سلولهای ما به خصوص نورون های مغزی ما به امگا 3 نیازمندند. امگا 3 مفیدترین چربی برای جسم و مغز ما می‌باشد. درواقع امگا 3 خوراکی برای مغز ماست‌. پس بهتر است سوال بالا را با اندکی تغییر دوباره بپرسیم.

چه شرایطی نیاز ما به مصرف امگا 3 را بالا می برد؟

این شرایط ویژه که نیاز که به مصرف امگا 3 را بالا می‌برند به قرار زیر هستند:

بارداری

زنی که در دوران بارداری است نیازش به تغذیه و مواد مغذی و همچنین انواع ویتامین ها بیشتر از قبل است. زیرا او در این زمان گویی دو جسم را باید تغذیه کند. یکی جسم خود و دیگری جنینی که در رحم می‌پروراند. بی شک یکی از مهمترین عاملی که در دوران بارداری بر جنین تاثیر مستقیم میگذارد، تغذیه مادر می‌باشد. به همان اندازه ای که تغذیه مادر باردار سالم و مغذی باشد، کودک شما هم سالم‌تر و باهوش تر خلق می‌شود. پس با رعایت اصول تغذیه در این زمان حساس خالق کودکان سالم و باهوش باشید.
مصرف امگا 3 در زمان بارداری به رشد مغز، سیستم عصبی و چشم جنین کمک شایانی می‌کند. در واقع امگا 3 برای رشد این سیستم ها واجب و ضروری می‌باشد.

افسردگی های بعد از زایمان

بدن شما برای این که بتواند مقابل افسردگی بعد از زایمان مقاومت کند نیازمند امگا 3 می‌باشد.
مصرف امگا 3 در حین حاملگی و بعد از زایمان موجب بهبود خلق و خوی مادران می‌شود.

مادرانی که فرزند پسر دارند

طبق تحقیقات صورت گرفته مادران پسر دار 79 درصد بیشتر از مادرانی که دختر دارند افسردگی می‌گیرند. و این به خاطر تغییر در تعادل شیمیایی مغز است. به این مادران بیشتر توجه کنید و مصرف امگا 3 آنها را بالا ببرید.

کودکان در سن رشد

کودکان و نوجوانان در سن رشد نیازمند به امگا 3 هستند. زیرا بدن آن‌ها مدام و بی‌وقفه در حال رشد است. انرژی آنها بالاست و به دنبال آن جنب و جوش آن ها نیز بالاست. پس سلولهای مغزی آن به امگا 3 بیشتری نیازمند است. همچنین اندام های آن ها در حال تغییر و شکل گیری است که برای این کار امگا 3 لازم است.

افراد چاق به شدت نیازمند امگا 3 هستند

افزایش میزان امگا 3 به کاهش تری گلیسرید و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک فوق‌العاده‌ و شگفت‌انگیزی می‌کند.

قلب‌های در خطر سکته

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که 25 تا 30 درصد کالری روزانه خود را با مصرف روغن های گیاهی مغز ها و ماهی تامین کنید. مهم است که بدانید در یک فرد سالم میزان مصرف چربی اشباع می‌تواند تنها 7 درصد از میزان کل کالری روزانه را شامل شود. همچنین انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند افرادی که به ناراحتی های قلبی دچار هستند هر روز از امگا 3 استفاده کنند. اگر شما سابقه حمله قلبی دارید مصرف امگا 3 میتواند از شما در برابر حمله های بعدی محافظت به عمل آورد.

برخی از مطالعات و تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که از حمله قلبی نجات یافته و زنده مانده اند چنانچه میزان امگا 3 مصرفی خود را افزایش دهند به میزان کمتری به حملات قلبی کشنده و مرگ بار دچار می‌شوند. رازی که بین مصرف این ماده و قلب پنهان شده است این است که امگا 3 یک اثر متوازن کننده بر روی قلب شما دارد. امگا 3 آرامش قلب است و به طور شگفت آوری ضربان قلب را کاهش میدهد و از آریتمی‌ قلبی (ضربان غیرطبیعی و نامنظم قلب) پیشگیری می‌کند.

ورزشکاران

افراد ورزشکار به دلیل زیاد بودن فعالیت و افزایش سوخت و ساز به امگا 3 بیشتری نیاز دارند. به خصوص برای کسانی که با ورزش کردن قصد لاغری دارند.

برای زیبایی بیشتر به امگا 3 گردو اطمینان کنید

گردو موجب زیبایی بیشتر می‌شود. برای زیبایی بیشتر، امگا 3 گردو معمولاً حرف اول را می‌زند. با مصرف روزانه گردو و دریافت منظم اسید های چرب از تعداد و شدت آکنه ها کاسته می‌شود. استفاده گردو در رژیم غذایی در حفظ جوانی پوست تاثیر موثر و شگفتی خواهد داشت.

کبد چرب ها هم باید امگا 3 را جایگزین روغن های خود کنند

افرادی که کبد چرب دارند و به دنبال لاغری هستند می‌توانند از روغن گلرنگ که اسید چرب امگا 6 دارد استفاده کنند. این روغن برای چربی سوزی عالی می‌باشد.

افراد خسته امگا 3 بیشتری مصرف کنند

خستگی یکی از عوارض کمبود این اسید چرب در بدن می‌باشد. اگر شما هم جزو افرادی هستید که مدام احساس خستگی می‌کنید شاید بهتر است سری به امگا 3 بزنید.

مردان بداخلاق خود را به مصرف روزانه گردو معتاد کنید

گردو شادی بخش عظیمی است! طبق تحقیقات مردانی که گردو مصرف می‌کنند خوش اخلاق ترند و خلق و خوی بهتری دارند.

اگر از 40 سالگی عبور کرده اید

از چهل سالگی به بعد بدن شما به امگا 3 بیشتری نیازمند است. مصرف غذاهای دریایی را در این سنین فراموش نکنید.

عوارض کمبود امگا 3

امگا 3

اکنون بهتر است عوارض کمبود امگا 3 را هم به شما معرفی کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه کامل تر و غنی تر شود.

برخی از عوارض و اثرات کمبود امگا 3 در بدن به صورت زیر است:
کاهش حافظه
کاهش یادگیری و تمرکز در کودکان (جالب است بدانید مادرانی که در حین بارداری امگا 3 مصرف میکنند کودکانی را خلق می‌کنند که از نظر یادگیری بسیار قوی و شگفت‌انگیز هستند!)
اختلال بینایی
خستگی
تشنگی بیش از حد
خشکی پوست
موهای بی جان
بیخوابی
ضعف در تمرکز
ناخن های شکننده

نکته ای که باید بدانید

یک نکته مهم که باید بدانید این است که در بین مغزها، مغزهای حاوی امگا 3، غنی ترین منبع، گردو می‌باشد. همچنین گردو حاوی مقادیر زیادی از روی می‌باشد که برای سلامتی عاطفی و ذهنی واجب است. مصرف گردو همچنین شادی بخش می‌باشد.

یادتان باشد

خواص و کاربرد های امگا 3 و همچنین منابع آن به این مقاله محدود نمی‌شود. برای مثال دانه های کتان، روغن زیتون، لوبیا، انواع ماهی ها به ویژه ماهی سالمون و سویا منابع دیگر امگا 3 هستند.
همچنین بخاطر داشته باشید این اسید چرب برای همه ما یک دوست خوب و مفید است.
پس یادتان باشد سلول های ما عاشق امگا 3 هستند زیرا به آن ها نشاط و شادی می‌بخشد، خستگی سلول ها را از بین میبرد و به آن ها تحرک و فعالیت هدیه میدهد. با مصرف این ماده سلول های افسرده خود را نجات دهید.

سخنی با مادران

مادران خوب کوله پشتی کودک خود را از امگا 3 لبریز کنید. تا از شر هله هوله های مضر راحت شوید. هنگامی که میان وعده کودک خود را انتخاب می‌کنید مشتی مغز بادام و گردو هم در کنار آنها قرار دهید.

مادران دلسوز ومهربان اگر تجربه ای در این زمینه دارید با دیگر مادران خواننده این مقاله در میان بگذارید. آیا شما قدرت امگا 3 را باور دارید؟ آیا شما تاثیر این ویتامین را در هنگام بارداری احساس کرده اید؟ آیا امگا 3 بر رشد کودکان شما تاثیرگذار بوره است؟ مادران دیگر منتظر نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستند. تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره من

نویسنده و محقق مقالات علمی و سلامتی

نوشته های تازه

ما را دنبال کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات ثبت نام کنید

هر هفته آخرین مقاله های سایت را در صندوق ورودی خود داشته باشید