سلامتی

کودکان در سن رشد چه میخواهند؟

میتوان گفت سن رشد کودکان حساس ترین محدوده سنی کودکان می‌باشد در این زمان کودک به بیشترین و بهترین مواد غذایی نیاز دارد. هرچه کودک شما به سمت بلوغ پیش می‌رود تغذیه مناسب یکی از اساسی ترین نیازهای اولیه او میشود.
برحسب جنسیت و مزاج کودکی که به سمت بلوغ تکامل می‌یابد نوع تغذیه برای او متفاوت است. در مقاله زیر ما قصدمان بر آن است که به طور کلی به مواد غذایی ای اشاره کنیم که تقریبا برای همه کودکان برای رشد بهتر مورد نیاز است.

الف) پروتئینی به نام روغن حیوانی

کودک عزیزتان را در آغوش طبیعت پرورش دهید. کودکی که در سن رشد به سر می برد نیاز های مختلفی برای رشد کامل بدنش نیاز دارد. پروتئین یکی از اساسی ترین نیازهای بدن برای رشد، ترمیم سلول ها، دفاع در مقابل بیماری ها و محافظت از بدن می‌باشد. بهترین پروتئین های مصرفی برای همه و به بخصوص کودکان در حال رشد پروتئین های طبیعی می‌باشند.
اگر شما از بین پروتئین های طبیعی روغن حیوانی را انتخاب نمایید در واقع با یک تیر دو هدف را خواهید زد. زیرا هم یک پروتئین قوی و مناسب را برای فرزند خود انتخاب کرده اید و نیز با این کار میتوانید روغن های مضر و صنعتی را از زندگی فرزند خود حذف کنید.

ب) بادام برای زیبایی دختران شما و تقویت پسران شما

کودکی که به سمت نوجوانی پیش می رود ممکن است با صورتی پر از آکنه و جوش مواجه شود. از بادام برای محافظت از پوست و موی کودکان بهره بجویید! همچنین به پسران خود برای قوی شدن و افزایش قدرت باروری آن ها در آینده بادام را هدیه دهید. توصیه این است که روزانه چهار عدد بادام مصرف شود.

ج) از نوجوانان چاق بترسید!

اگر کودک و نوجوان شما دچار چاقی و به خصوص چاقی شکمی است از همین امروز به فکر راه حل باشید. عوارض چاقی در نوجوانی به طور بلند مدت بر سلامت و تندرستی در بزرگ سالی اثر می‌گذارد.
اضافه وزن و چاقی در کودکی و نوجوانی میتواند بر قدرت باروری در بزرگ سالی تاثیر منفی بگذارد. معمولاً نوجوانان چاق برای کنترل وزن در بزرگ سالی مشکل بیشتری خواهند داشت.
نوجوان و کودک خود را از مصرف قند ها و کربوهیدرات نترسانید. قند ماده ای ضروری برای سلامت بدن است و در واقع سوخت اصلی سلول های ماست. به جای اینکه کودکتان را از مصرف قند ها و کربوهیدرات محروم کنید آنها را به مصرف قند های طبیعی دعوت کنید. توصیه این است که عسل و نبات های سالم را جایگزین قند های مضر کنید تا از چاقی و بخصوص از شکم های چاق فرزندانتان جلوگیری کنید.

د) محرومیت غذایی در سن رشد ممنوع!

بدن کودک و نوجوان در سن رشد نیازمند انواع ویتامین ها و مواد غذایی مفید می‌باشد. اگر نگران چاقی فرزند خود هستید راه حلش محدود کردن غذای مصرفی او نمی باشد. بلکه راه درست این است که مواد غذایی ارزشمند را جایگزین دیگر مواد بی ارزش غذایی کرد. برای مثال آبمیوه های تازه و خانگی را جایگزین آبمیوه های بسته بندی شده و صنعتی کنید. همچنین آجیل های سالم و قوی مثل گردو و بادام را جایگزین میان وعده های مضر سازید.

ه) مراقب استرس های سن رشد باشید.

کودکان سن رشد به دلیل تغییرات فیزیکی، هورمونی و روحی دچار تغییرات خلقی نیز میشوند. کودکان در این سن به خاطر این تغییرات ممکن است دچار استرس ها و ترس هایی شوند که منشا اکثر. این استرس ها طبیعی و به خاطر تغییرات هورمونی می باشند.
در برخی موارد استرس این کودکان به خاطر مصرف مواد خوراکی بیهوده و تنش زا مثل انواع چیپس، نوشابه، فست فود و غیره می باشد.
همواره توصیه این است که مواد کاملا طبیعی را جایگزین همیشگی و دائمی این مواد مضر کنید. هرگز اجازه ندهید کودک شما به عادت های غذایی مضر و زیان آور گرفتار شود.
سعی کنید با کمک اصول تقویت و شرطی سازی عادت مناسب را در کودکان پرورش دهید.

سخن پایانی

از نظر اکثر محققان و همچنین مزلو روانشناس مشهور، برای تربیت انسان سالم تغذیه سالم پایه ترین عنصر مورد نیاز است. جالب است بدانید کودکانی که با تغذیه ناسالم و با عادات بد غذایی رشد می یابند در آینده بزرگسالانی ناسالم و گاها نابهنجار می باشند. تغذیه کودک خود را با دقت تمام انتخاب کنید. مادران عزیز در ترک عادات بد غذایی کودکان بسیار تلاش کنید و از شیوه ها و فنون مختلف و البته درست استفاده کنید و تا رسیدن به موفقیت در این کار از تلاش دست نکشید.

خواندن این مقاله به شما پینهاد میشود: ۶ خاصیت عجیب روغن حیوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *