تغذیه سالم کودکان دبستانی (کوله پشتی کودکمان را با چه چیزی پر کنیم؟)

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
تغذیه سالم کودکان دبستانی

تغذیه سالم کودکان دبستانی از پایه ترین نیاز های آن هاست. مغز و ذهن کودکان را ما والدین می سازیم و پایه ترین عنصری که برای ساخت کودک از آن بهره می گیریم تغذیه سالم می باشد. تغذیه سالم کودکان مهم ترین و بنیادی ترین عنصر برای تقویت ذهن و جسم آن ها می باشد. مادران مهم ترین و بزرگ ترین محافظ تغذیه ای کودک می باشند. کودکان هنگامی که به سن مدرسه می رسند با الگو گیری از دوستان خود ممکن است به مصرف میان وعده های ناسالم روی آورند و به آن عادت کنند. این از خطرناک ترین عادت هایی است که کودکان به آن گرفتار می آیند. وظیفه همه مادران و پدران دلسوز است که در همان ابتدا عادت تغذیه ناسالم را از کودک خود دور کنند. عادت به تغذیه ناسالم یعنی راه دادن به بیماری ها، دردسر ها و سرطان ها به زندگی خود و آیندگان.

تغذیه سالم کودکان دبستانی از نظر روانشناسان

بر طبق روانشناسی انسان گرا و برحسب نظر مزلو سلسله نیازهای هر انسان به ترتیب این گونه می باشند:
1-نیازهای فیزیولوژیک که شامل آب، غذا، نیاز جنسی و… می باشند.
2-نیاز به ایمنی که شامل امنیت، نظم و ثبات می باشد.
3-نیازهای تعلق داشتن و عشق
4-نیاز حرمت از سوی خود و دیگران
5-نیاز به خود شکوفایی
برطبق این نظریه اگر انسان در رفع نیازهای پایه خود دچار مشکل شود نمی تواند به درستی به مراحل رشد راه یابد. پس اگر کودکی از نظر تغذیه که اولین نیاز ماست ضعیف بار آید به خوبی نمی توان از او انتظار داشت که شاگرد زرنگ مدرسه باشد یا از نظر عقل اجتماعی پیشرفتی حاصل کند.

تغذیه سالم کودکان دبستانی بی حال

برای کودکان دبستانی بی حال خود موز را در کوله پشتی اش بگذارید. اگر کودک شما مدام در کلاس درس احساس خواب آلودگی و کسالت می کند موز می تواند یک میان وعده مناسب برای او باشد. موز دارای پتاسیم و منیزیم بالایی است و با تولید انرژی، هوشیاری کودک شمارا بالا نگه می دارد. موز به عنوان بهترین دشمن خستگی و بی حالی شناخته می شود.

تغذیه سالم کودکان دبستانی

تغذیه سالم کودکان دبستانی با توجه به مزاج آنها

مادران خوب باید یاد بگیرند که هر کودکی مزاج خاص خود را دارد. تغذیه سالم کودکان دبستانی به نوع مزاج آن ها مرتبط است. هرگز به زور غذایی که کودک نمی پسندد را به او نخورانید. همان طور در انتخاب میان وعده های کودک از او مشورت بگیرید بخصوص اگر کودک شما دبستانی است و میان وعده را با دوستانش میل می کند. با مشورت و با سلیقه خود کودک بهترین و مفید ترین میان وعده را برای او انتخاب کنید و یادتان باشد همان قدر که به او اجازه و اختیار می دهید تا میان وعده خود را انتخاب کند به او با دلیل و مهربانی نیز بفهمانید که نباید میان وعده ناسالم را انتخاب کند. به او یاد دهید که او مسئول مراقبت از سلامت خود می باشد. سعی کنید لیستی سالم از میان وعده هایی که کودک شما دوست دارد را در اختیارش قرار دهید تا کودک شما با آرامش خاطر میان وعده مدرسه خود را انتخاب کند. اما اگر نمی دانید چه چیزی باید در کوله پشتی کودکتان قرار دهید و در این زمینه مشکل دارید به مطالعه موارد پیشنهادی زیر شما را دعوت می کنیم.

تغذیه سالم کودکان دبستانی با آجیل

اگر قرار است برای کودک خود میوه را به عنوان میان وعده انتخاب کنید بهتر است که آن را با یکی از منابع پروتئین مانند پنیر یا آجیل همراه کنید. آجیل ها بخصوص بادام و گردو یکی از میان وعده های برگزیده و سرشار از پروتئین هستند که حمایت کننده قدرت فکری و شناختی کودکان هستند. آجیل هایی همچون گردو سرشار از آنتی اکسیدان هستند و همچنین دارای ویتامین E و اسید های چرب امگا3 می باشند. این گونه آجیل ها غذایی کامل برای مغز کودک شما است و به رشد مغز توسعه می بخشد. آگاه باشید که کمبود امگا3 در بدن موجب مشکلات بینایی و کاهش تمرکز و حواس پرتی کودک می شود. همچنین فقر امگا3 در بدن یادگیری و حافظه را کاهش می دهد. در مورد بادام این را بدانید که اگر کودک خود را به خوردن بادام سوق دهید او دیگر میلی به میان وعده های ناسالم نخواهد داشت. این معجزه و خاصیت بادام است که جلوی اشتهای کاذب نسبت به مواد ناسالم را می گیرد.

تغذیه سالم کودکان دبستانی

زیتون تغذیه ای سالم برای کودکان دبستانی

برای تغذیه سالم کودکان دبستانی زیتون را هم جزو میان وعده های سالم و قوی بدانید. مصرف زیتون به ویژه برای زنان و کودکان بسیار مفید و پر خاصیت می باشد. اگر شما قصد مصرف میان وعده ای کم کالری برای خود و فرزندانتان دارید، بخصوص اگر فرزند شما چاق است، زیتون بهترین راه حل می باشد. زیتون همانند روغن زیتون سرشار از چربی اشباع نشده و سالم می باشد. مزیت زیتون نسبت به دیگر میان وعده ها در این است که بسیار کم کالری می باشد و با مصرف آن هم به بدن خود چربی های سالم را می رسانید و هم کالری کمتری مصرف می کنید.

تغذیه سالم کودکان دبستانی با کمک ساندویچ

اگر کودک شما اهل ساندویچ است سعی کنید ساندویچ را خانگی برای او درست کنید. بعضی از کودکان واقعا عاشق ساندویچ هستند و از بین میان وعده ها همیشه ساندویچ را انتخاب می کنند. به مادرانی که نمی دانند کدام ساندویچ را برای کودک خود آماده کنند، ساندویچ های سالم و مقوی زیر را پیشنهاد می کنیم:
1-ساندویچ نان، کره طبیعی و عسل
2-ساندویچ نان، کره و مربا
3-ساندویچ مرغ یا ماهی
دو نکته که درباره تهیه ساندویچ باید بدانید این است که اگر کودک شما میلی به ماهی ندارد گردو بهترین جایگزین آن می باشد زیرا مقدار امگا3 ماهی و گردو باهم برابری کامل دارند. نکته دوم هم اینکه شما می توانید به جای کره بخصوص کره های مصنوعی از روغن حیوانی نیز برای تهیه ساندویچ استفاده کنید. روغن حیوانی بهترین پروتئین طبیعی برای سوخت و ساز و عضله سازی کودک شما می باشد.

تغذیه سالم کودکان دبستانی

تغذیه سالم کودکان دبستانی با لبنیات

حداقل در دو وعده غذایی و میان وعده ای کودکتان لبنیات را جای دهید. اما یادتان باشد مصرف لبنیات با گوشت ممنوع است. لبنیاتی مثل ماست را می توانید همراه با بادام به کودک خود بدهید اما هرگز پنیر را در کنار بادام قرار ندهید.

تغذیه سالم کودکان دبستانی با تخم مرغ

اگر خواهان کودکان قد بلند هستید این را بدانید که تخم مرغ میان وعده ای است که قد را اوج می دهد. در بین میان وعده های کوک خود تخم مرغ را جای دهید. تخم مرغ سرشار از منیزیم و روی می باشد. شما می توانید با تهیه تخم مرغ پخته با نان سبوس دار یک میان وعده مقوی رابه کودک خود هدیه دهید.

تغذیه سالم کودکان دبستانی

ویتامین های مورد نیاز برای تغذیه سالم کودکان دبستانی

کودکان دبستانی و در سنین رشد نیازمند تمامی ویتامین ها می باشند بخصوص اگر کودک شما در شرایط خاصی مثل ورزش کردن، بیماری، درس خواندن و … باشد.

تغذیه سالم کودکان دبستانی با ویتامین C

ویتامین C برای درمان عفونت ها و عفونت های گوارشی مثل گاستروانتریت مفید می باشد. همچنین برای خون ریزی لثه و زخم هایی که دیر خوب می شوند ویتامین C یک داروی قوی است. شما برای تغذیه سالم کودکان دبستانی به این ویتامین نیاز جدی دارید. منابع این ویتامین کیوی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، انگور، پرتقال و … می باشد.

ویتامین A برای تغذیه سالم کودکان دبستانی

اختلال دید شبانه، خشکی پوست، ضعف بینایی و جوش های قرمز در بازوها و گونه ها از کمبود ویتامین A خبر می دهد. شما برای تغذیه سالم کودکان دبستانی می توانید ویتامین A را از کدو، هویچ، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، پنیر و گردو بدست آورید.

تغذیه سالم کودکان دبستانی با ویتامین D

رشد و استحکام دندان ها به ویتامین D وابسته است. جالب است بدانید این همان ویتامینی است که از روزهای اول تولد برای کودکان توسط پزشک تجویز می شود زیراکه شیر مادر به اندازه کافی این ویتامین را ندارد. ویتامین D از خاصیت ضد افسردگی برخوردار است و برای شادی کودکان دبستانی واجب است. منبع مهم این ویتامین بادام، گردو و روغن حیوانی است.

ویتامین E و تغذیه سالم کودکان دبستانی

ویتامینE محافظی برای سلامت پوست، خون سازی، پیشگیری از سرطان و ضامن سلامت ریه ها می باشد. اگر یک منبع قوی از این ویتامین را می خواهید بادام را انتخاب کنید.

تغذیه سالم کودکان دبستانی با املاح معدنی

روی و آهن دو املاح معدنی مورد نیاز برای تغذیه سالم کودکان دبستانی است. کمبود این دو ماده موجب عقب ماندگی ذهنی و جسمی می شود. پرخاشگری، اضطراب، خواب زیاد و کم، ضعف و بی حالی از نشانه های کم خونی است. جالب است بدانید 50 درصد کم خونی ها بخاطر فقر آهن است. منبع خوب آهن گوشت قرمز، جگر، روغن حیوانی، اسفناج و گوشت بوقلمون است.

تغذیه سالم کودکان دبستانی با کمک فیبر

منبع فیبر غلات، میوه ها و سبزیجات می باشد. فیبر برای کودکانی که دچار یبوست می شوند مفید و کارساز است.

تغذیه سالم کودکان دبستانی با میوه خشک

میوه خشک از بهترین و سالم ترین خوارکی ها برای تغذیه کودکان دبستانی است. میوه خشک ها سرشار از ویتامین های پنهان می باشند. و انرژی لازم را برای کودک در تمام روز تامین می کنند. همواره بسته ای میوه خشک در کیف کودک خود قرار دهید.

تغذیه سالم کودکان دبستانی

تغذیه سالم کودکان دبستانی با مکمل ها

دسته ای از کودکان بخاطر شرایط ویژه ای که دارند باید با مشورت پزشک از مکمل های تغذیه ای استفاده کنند. این دسته از کودکان شامل کودکان زیر می شود:
1-کودکانی که غذای سالم و تازه نمی خورند
2-کودکانی بد غذا و ایرادگیر
3-کودکانی که ورزش های سخت انجام می دهند
4-کودکانی که دچار بیماری های مزمن مانند آسم و بیماری های گوارشی هستند
5-کودکانی که گوشت نمی خورند
6-کودکانی که نوشیدنی های گازدار و نوشابه مصرف می کنند

رازی با مادران

مادران خوب کودک شما با انتخاب های شما می تواند قهرمانی باشد برای آینده یا برعکس کسی باشد که هنوز در کمبود های اولیه خود دست و پا می زند. این شما هستید که با هر انتخاب درست آینده کودکان خود را رقم خواهید زد. سعی کنید بهترین ها را در کوله پشتی کودک خود قرار دهید. راستی شما کوله پشتی کودکتان را با چه چیزی پر می کنید؟ تغذیه سالم یا ناسالم؟

خوانندگان عزیز پیشنهادات و نظرات خود را در مورد مقاله ی بالا با ما به اشتراک بگذارید.

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره من

نویسنده و محقق مقالات علمی و سلامتی

نوشته های تازه

ما را دنبال کنید

برای دریافت جدیدترین مقالات ثبت نام کنید

هر هفته آخرین مقاله های سایت را در صندوق ورودی خود داشته باشید